Almelo,
De Wierdensestraat
Enkele foto's uit
de tijd voordat de tunnel was gebouwd.
vanaf Wierden rijden we richting de binnenstad.
Wilt u naar het begin van
"toen was Almelo nog mooi" klik dan hier X
Komende
vanuit Wierden passeerde je eerst rechts huize Bellinckhof.
Dit monumentale pand dat textielfabrikant Johannes ten Cate in 1919 heeft laten
bouwen bestaat nog steeds.
De architect is J.W. Hanrath en het tuinontwerp is van de landschaparchitect
Leonard Springer.
In vroegere tijd stond hier reeds een havezate genaamd Vogelenzang of Vogelzang
(in oude geschriften Vogelsanck).
Deze havezate stond niet exact op dezelfde plaats.
De naam Vogelsanck komen we in het jaar 1394 al tegen.
In 1732 wordt melding gemaakt van een oud vervallen boerenhuis van geheel geen
aanzien
Toen de familie "van Bellinckhoven" eind 19e eeuw naar Weerselo verhuisde is de oude
havezate afgebroken.
De achterkant met het mooie balkon en nog met de bloempot in de tuin. Deze schijnt ooit eens gestolen te zijn
Net
daarna rechts de watertoren. Deze is begin jaren 60 afgebroken. Het huisje
helemaal rechts op de foto staat er nog wel.
en vanaf de andere kant gezien, van het postiljon motel en de Aalderinkshoek is nog niets te zien.
Dan komen we aan bij de afslag linksaf naar de Aalderinkssingel.
Hieronder: Zicht vanaf de splitsing met de Egbert ten Catelaan richting de kruising Rohofstraat.
Hetzelfde stukje Wierdensestraat iets eerder in de tijd toen de mooie bomen er nog stonden.
We zijn
aangekomen bij de kruising met
|
En iets verderop, voorbij de kruising met links hotel National.
foto
onder: In de verte
is de spoorwegovergang al te zien. Rechts is de Alidastraat met daarachter
de 1e Wierdensedwarsweg, ingang BLB vleesfabriek.
Zicht
vlak voor de spoorwegovergang |
En even
een kijkje terug vanaf de spoorweg- |
|
Het pand met de twee uitbouwen was dansschool Bake |
Nu gaan we
het spoor over, op de eerste foto is het hoekpand van A. Hofstede Comestibles nog te zien.
De eerste 4 panden links aan het begin van dit stukje Wierdensestraat zijn
allemaal afgebroken en
de kiosk van de Jong en de opslagruimte van de spoorwegen rechts zijn ook verdwenen.
De Simca 1000 is nog van het eerste model, van voor 1970. rechts nog het seinwachtershuisje.
Richting binnenstad. Rechts staat een rij villa's die gelukkig nu nog steeds te bewonderen zijn.
En links naast
bovenstaande villa's heb je villa Kloosteresch. Eind jaren 60 en begin 70 nog in gebruik geweest als politiebureau.
Hieronder een eind
verderop terugkijkend naar het spoor |
en een
tiental meters verder richting de binnenstad met links de Boompjes
en op de hoek de Nutsspaarbank.
Al deze prachtige
panden zijn gesloopt door de grillen van het toenmalige gemeentebestuur
om o.a. een doorgang naar de tunnel onder het spoor te maken.
(waarom kon die tunnel niet gewoon rechtdoor bij de oude overgang ?)
klik op de foto om te zien welk pand
voor de nutsspaarbank is
afgebroken.
We zijn bijna
bij de markt aangekomen en kijken
hieronder vanaf het gerechtsgebouw richting de spoorwegovergang. Bij de klok was de ingang van het stadhuis. (tot 1970). van 1970 tot 1973 is het stadhuis gevestigd geweest in een deel van de ten Cate Java fabriek (ingang gelegen aan het kanaal) waarna ze onderdak vonden in het huidige (2013) gemeentehuis aan de Baken. Het stadhuis, wat
een schitterend gebouw, de smeedijzeren |
Rechts het gerechtsgebouw. Het pand staat er nog steeds maar is omgebouwd naar een appartementen complex.
En op de hoek het bankgebouw dat net iets ouder is dan het waaggebouw.
Ik hoop dat u mijn tijd en moeite die ik in deze website heb gestoken wilt waarderen door bij gebruik van de foto's mijn website te vermelden. alvast dank.