Almelo, het station en omgeving
Foto's van het station, Stationsplein, Spoorstraat en station "de Riet"

Wilt u naar het begin van "toen was Almelo nog mooi" klik dan hier    X    

Het is een lange rit maar ik heb toch maar besloten om alles op één pagina te zetten.
Allereerst een foto van uitspanning stations koffijhuis cafe biljart stalling  Schreuder. 
Leuk om te zien hoe iedereen poseert voor de fotograaf.
klik op de foto.

een kijkje vanaf het station de Spoorstraat op.
Rechts cafe Beverdam wat later hotel Dolfin werd (zie de naam rechts op het dak 2e foto hieronder) 
Op het veldje links werd later het hoofdkantoor van Ten Cate gebouwd.

Een kijkje vanuit de Spoorstraat (nu Egbert Gorterstraat) richting het station.
Links garage Meijer die hier een taxibedrijf had
Daarachter Spoorstraat nummer 18 "Gebroeders Voskamp rijwielen en motoren" waar men de Solex,  
Lokomotief fietsen en Lambretta scooters kon kopen.
Aan het eind links restaurant hotel Schreuder.
Een benzinepomp zo aan de straat was in die tijd heel gewoon.

Nog een keer een kijkje de Spoorstraat in wat later in de tijd toen het kantoor van Ten Cate gebouwd was.

foto onder: Een kijkje vanaf het station het stationsplein op. Links ga je de Spoorstraat in.
Op de hoek hotel Schreuder, Stationsplein 4. (Dolfin is een eindje verderop naar rechts verhuisd)
 met rechts daarnaast de garage, Stationsplein 6.
Daarnaast hotel La Station.

en iets later in de tijd     klik op de foto voor een vergroting
                                                                          of klik eens op het terras van hotel Schreuders
                                                                                                               of op de mensen voor de garage tussen Schreuders en La Station

foto onder: Links hotel de la Station aan het Stationsplein 8, uitbater J. Schut.
Er wordt al reclame gemaakt met "centrale verwarming" en
"warm en koud stroomend water op alle kamers"
Het lage pand met de ronde gevel is café restaurant Spoorzicht. (stationsplein 14)
 Het witte pand daarachter met de mooie glazen koepel stond in 1915 in het telefoonboek vermeld als
hotel J.H. Dolfin, stationsplein 10, telefoon 133.
Later werd dit hotel Grimme met nog steeds hetzelfde telefoonnummer.
 dit hotel is in de oorlog verloren gegaan.
Volgens een oude telefoonlijst zat op Stationsplein 18 Gebr.Muller, auto's motoren, rijwielen en garage. 
Wat opvalt is hoe breed de straat hier is. Auto's en bussen konden de fietsers ruim passeren zonder ze de vouwen 
uit de broek te rijden. En niets geen gedoe met strepen, verhogingen en hoge stoepranden midden op de weg.

het stationsplein met geheel links hotel Grimme.

even tussendoor 2 oude foto's uit de tijd dat hotel Spoorzicht er nog niet was.
Hier stond een leuk 6 kantig tuinhuis.
Boven de deur van La Station staat "stalhouderij meubel transp. Wed. A Jansen.

en dat leuke tuinhuisje met een deel erachter is nog even cafe "klein flora" geweest.

Hotel Grimme gezien vanaf de Wierdensestraat.

         en een iets onduidelijk fotootje van hotel Dolfin met
daaronder toen het hotel Grimme was.

Beide telefoon 133

 

 

 

 

Een kijkje het stationsplein op vanaf de Wierdensestraat, zal zo rond het jaar 1900 zijn

en later in de tijd met op nummer 18 garage Gebrs. Muller Automobielen.
Dit pand heeft er nog lange tijd gestaan zoals op de tweede foto hieronder te zien is.
De twee grote herenhuizen links zijn samengevoegd tot één pand.

Later is hotel Schreuder verhuisd naar het pand waar La Station heeft gezeten en het pand op de hoek werd lunchroom Schreuder.



Nu even een kijkje vanaf de spoorbanen met hieronder een foto van het eerste station in Almelo, 
niet zo heel duidelijk maar gelukkig is er nog een foto van. 
Dit station heeft er gestaan van 1865 tot 1882.




Hieronder een kijkje op de loopbrug over de spoorbanen. Links is hotel La Station nog te zien en naast de
boom nog iets van de koepel op het dak van hotel Grimme.             
(helaas heb ik hier wat onscherpe foto's)



en een kijkje vanaf de andere kant van de spoorbanen richting de loopbrug (vanaf de Parallelweg) met het tweede stationsgebouw.         





hieronder een kijkje op de loopbrug gezien vanaf de spoorwegovergang Wierdensestraat en 
spoorwachtershuisje aldaar.



en op het lange perron dat via de loopbrug te bereiken was



hieronder (wat later in de tijd) een blik op het station vanaf waar nu de Javatoren staat. 
De dakconstructie van het lange perron is veranderd. 
De schoorsteen op de achtergrond is van Smits textielfabriek, ingang aan de Parallelweg. 
en het hoge gebouw midden achter is de gasfabriek.



Een kijkje vanaf de andere kant (na WO2). Op het grasveldje rechts achter het hek stond hotel Grimme

Hotel Schreuder is inmiddels helemaal wit geschilderd en ook de koepeltjes op de dakuitbouwen zijn verdwenen

In 1962 is het oude station vervangen door het nieuwe
station dat in deze staat nu nog steeds diens doet.
Bekend is vast nog wel het mooie ronde bloemenperk dat
geregeld van motief veranderde.
Ook hier zien we weer de hoge lantarenpaal zoals ook 
tussen de Hema en V&D te zien was.
Links op de foto het stationsrestaurant.

 

 


      vanaf het station kunnen we 2 richtingen op.
als u links op de afbeelding klikt gaan we richting 
de overweg die het Eiland wordt genoemd. 
Richting Marienberg/Hardenberg dus.

 

 

 

Hieronder gaan we verder richting Hengelo

En zo zag het er uit vanaf het torentje van het station. 
Bij het seinhuisje de spoorwegovergang Wierdensestraat.
Rechts daarvan kijkt u tegen de achterkant van het kantoor
van de almelosche radio centrale.

Hieronder voorbij de spoorwegovergang Wierdensestraat bij punt 1 de overgang bij de Tuinstraat,
bij punt 2 de overgang Zuiderstraat - Nieuwstraat.
3: het pand van dansschool Veenstra.

tussen de overgang Wierdensestraat en die van de Tuinstraat was er ook nog een overgang bij de Poulinkstraat
met parallel aan het spoor de Nieuwe Sligtestraat. 
Deze ligt dus aan de andere kant van het spoor dan de 1e en 2e Sligtestraat.
De Poulinkstraat liep van de Adastraat tot aan de Rohofstraat. 
2e foto net over het spoor met rechts het voormalig arbeidsbureau.

hieronder de overgang bij de Tuinstraat maart 1960 

en de overgang Zuiderstraat / Nieuwstraat uit de tijd dat Jaap Post aan beide
zijden van de Nieuwstraat nog zijn zaak in audio en televisie's had.

Nog iets verder richting de riet was er bij de Schoolstraat de dubbele overweg.
eerst even een oude foto gezien vanaf de Anjelierstraat met rechts achter het spoor de Ambtstraat.
Niet even wachten tot de spoorwegbomen helemaal open zijn was toen ook al een ongehoorzaamheid.





Station "de Riet"

Een eindje verder richting Hengelo bij de spoorwegovergang Rietstraat heeft Almelo nog een klein station.
In het begin (1925) niet meer dan een klein houten hokje met een perron zoals op onderstaande foto te zien is

maar later toch wat moderner gemaakt.

 

Eind

Wilt u naar het begin van "toen was Almelo nog mooi" klik dan hier    X    

Ik hoop dat u mijn tijd en moeite die ik in deze website heb gestoken wilt waarderen door bij gebruik van de foto's mijn website te vermelden.  alvast dank.