Almelo na WO2, rond de gedempte haven

wilt u naar het begin van "toen was Almelo nog mooi" klik dan hier 
Met de komst van vrachtwagens werd het vervoer per schip veel minder. 
En omdat de kade rond de havenkom niet meer in een goede staat verkeerde
 heeft Almelo in 1952 besloten om de haven te dempen.
Hieronder een laatste blik op de vervallen kade's. 
Voor de jonge onderzoeker onder in beeld misschien nog interessant, voor de scheepvaart niet meer.
Bij deze is weer een stukje historie van Almelo verloren gegaan.



Hieronder zie je hoe het plein er uitzag voor het pand waar nu Nielz in zit
en waar voorheen dus de havenkom was.

Het hoge gebouw in het midden van de foto is de landbouwersbank. opgericht in 1902. 
De foto hieronder is van na 1963 want de auto links is een simca 1300 (of 1500)



 

 

De onderstaande foto is genomen vanaf het dak van "van Heek & Scholco"
links Fa. Smit aardappel, groente en fruithandel, waar nu Riël Klumper zit,
daarnaast zit firma M.H. Krabshuis, architect en aannemer (zat voorheen aan de Bakenstraat). Later heeft hier Abeln vloeren gezeten en nu heeft Hr. Stegehuis hier 
een antiekzaak. Daarnaast H.J. van Haarst Jr. expeditie Almelo-Zwolle.
Later heeft hier Ter Horst meubelen in gezeten en nu zit hier "dock19"
tussen die twee panden loopt de spraakmakende steeg naar de Bakenstraat. 
dan waar de groentekisten staan opgestapeld nog een opslag van Fa. Smit, vervolgens de woonhuizen van mevr. Eshuis en Frits Meijer. Dan de kleine huisjes van Schoenmaker en v.d. Parre.
Het grote witte pand was toen nog garage F.J. Schiphorst automobielen. 
Op de achtergrond is het pand van Ten Hove metaalhandel te zien, 
rechts daarnaast Getes meubelen, 
daarnaast met het puntdak Holtman en Hospers papier en touw.
vanaf van Haarst zijn de volgende panden allemaal in de loop der jaren afgebroken.

Na Schiphorst werd dit citroën garage Kempers / Caltex tankstation,                      klik op de foto voor een vergroting

Een eindje verderop waar je van de Brugstraat (rechts) het kanaal over kon naar de Spoorstraat.
deze ophaalbrug met zijn 4 pijlers is in 1946 gebouwd. De vorige brug was in de oorlog verwoest.


Links op de hoek het Scheepvaarthuis.